Hoe kunt u een scootmobiel aanvragen via WMO, PGB en eigen bijdrage

Voor veel mensen met mobiliteitsproblemen is een scootmobiel een essentieel hulpmiddel om zelfstandig te blijven en deel te nemen aan dagelijkse activiteiten. Echter, de aanschaf en het onderhoud van een scootmobiel kunnen aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Toch kan voor iedereen een scootmobiel betaalbaar zijn doormiddel van WMO, PGB en eigen bijdrage.

Op deze pagina leggen we stap voor stap uit hoe wij u begeleiden bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget (PGB) voor uw scootmobiel. Liever direct persoonlijk contact en advies? Bel gratis en vrijblijvend 0800 - 2020 en wij helpen u verder!

Mobiel blijven is van groot belang. Het stelt u in staat zelfstandig thuis te wonen en de regie over uw leven te behouden. Maar wat als u niet meer zelfstandig op pad kunt? Als u afhankelijk bent van een taxi of familieleden voor (medische) afspraken? Wat als lopen steeds moeilijker wordt, u sneller moe bent, of bang bent om te vallen? Dan is een scootmobiel dé oplossing. Het is een veilig en betrouwbaar hulpmiddel.

Wist u dat het mogelijk is om een deel van de aanschaf vergoed te krijgen van de gemeente? De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze wet is bedoeld om ouderen of mensen met een beperking langer zelfstandig thuis te laten wonen en actief deel te laten nemen aan de samenleving. 
Komt u in aanmerking voor ondersteuning vanuit de WMO? Dan kunt u kiezen voor een persoonsgebonden budget (PGB). Met dit budget kunt u, onder bepaalde voorwaarden, zelf een scootmobiel naar keuze aanschaffen. Wij begeleiden u naar de beste keuze die past bij uw levensstijl en wensen. 
Bent u benieuwd of u in aanmerking komt voor een PGB en wat uw persoonlijke mogelijkheden zijn? Wij helpen u graag, en gratis, bij het aanvragen van een scootmobiel met een PGB. Het aanvragen van een PGB kan ingewikkeld zijn. Het duurt gemiddeld vier maanden voordat de scootmobiel daadwerkelijk bij u thuis is. U krijgt te maken met diverse regels en procedures. Daarom brengen wij u in contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner die uw volledige PGB-aanvraag en het gehele proces van A tot Z verzorgt.

In dit speciale stappenplan leggen wij uit hoe het aanvragen van een PGB-vergoeding voor uw scootmobiel precies in zijn werk gaat.
 

PGB advies keukentafel

Stap 1

Mobiliteitsvragenlijst

Aan de verstrekking van een PGB zijn bepaalde voorwaarden verbonden. De mobiliteitsvragenlijst geeft een goed beeld of er sprake is van verminderende mobiliteit. Met deze inzichten kunnen wij u nog beter helpen.

  • Hoe beweeglijk bent u nog? Is een scootmobiel de beste oplossing voor uw mobiliteitsproblemen? Kunt u de scootmobiel goed stallen? De vragenlijst brengt dit in kaart.
  • Ons Adviescentrum neemt de mobiliteitsvragenlijst telefonisch met u door of stuurt deze per post toe zodat u dit rustig thuis kunt invullen. Dit kan ook gebeuren nadat u een afspraak met een adviseur hebt gehad.
  • Op basis van uw antwoorden wordt ingeschat of u in aanmerking komt voor een pgb-aanvraag voor een scootmobiel.

 

Stap 2

Afspraak adviseur voor een proefrit

Het is belangrijk om zelf te ervaren welke scootmobiel het beste bij u past. Zit de stoel comfortabel? Stuurt het model licht? Heeft u voldoende beenruimte? Dit zijn vragen die alleen beantwoord kunnen worden als u zelf op een scootmobiel rijdt.

  • Dankzij ons grootste assortiment scootmobielen kunt u vrijblijvend een proefrit maken op één of meerdere modellen in een van onze showrooms. Zo ontdekt u welk type scootmobiel voor u het prettigst is.

Is het voor u niet mogelijk om naar de showroom te komen? Dan kan onze adviseur ook bij u thuis langskomen met een aantal modellen. U maakt dan een proefrit in uw eigen woonomgeving.

In beide gevallen krijgt u een uitgebreide uitleg over de verschillende modellen scootmobielen. U ontvangt advies op maat over welk model het beste bij u past.

  • Weet u welke scootmobiel u wilt en welke geschikt voor u is? Samen bekijken we of wij ondersteuning bieden op dit model en stellen eventueel een offerte op. Deze offerte kunt u indienen bij uw gemeente, samen met de aanvraag voor een scootmobiel (zie stap 3). De onafhankelijke cliëntondersteuner zal u hierbij helpen.

 

Stap 3

Scootmobiel aanvragen bij uw gemeente

Het aanvragen van een vergoeding voor een scootmobiel kan ingewikkeld zijn. Daarom brengen wij u in contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze cliëntondersteuner verzorgt uw complete aanvraag, volledig gratis en in nauw overleg met u.

  • De cliëntondersteuner neemt telefonisch contact op met u en/of uw ergotherapeut om uw situatie te bespreken.
  • Uw cliëntondersteuner schrijft een persoonlijk plan waarin onder andere staat waarom een scootmobiel voor u noodzakelijk is en waarvoor u deze wilt gebruiken.
  • De offerte van de door u gekozen scootmobiel wordt bijgevoegd.
  • De cliëntondersteuner stuurt de volledige aanvraag voor een scootmobiel naar uw gemeente en houdt u hiervan op de hoogte.

 

Stap 4

Het keukentafelgesprek

De gemeente onderzoekt vervolgens uw aanvraag voor een scootmobiel. Dit onderzoek mag wettelijk maximaal 6 weken duren. Daarna vindt er een zogenaamd “keukentafelgesprek” plaats om uw aanvraag te beoordelen.

  • Na de onderzoeksfase neemt een WMO-medewerker van uw gemeente contact op met u of uw cliëntondersteuner voor een keukentafelgesprek.
  • Het keukentafelgesprek kan telefonisch zijn of bij u thuis plaatsvinden. Tijdens dit persoonlijke gesprek wordt uw verminderde mobiliteit en de gewenste oplossing, de scootmobiel, besproken.
  • Uw cliëntondersteuner zal ook deelnemen aan het keukentafelgesprek om uw belangen te behartigen. Informeer uw cliëntondersteuner daarom wanneer het gesprek plaatsvindt.
  • Meestal ontvangt u binnen 10 werkdagen een verslag van het keukentafelgesprek en een voorstel van de gemeente.

 

Stap 5 

Indicatiebesluit en PGB-vergoeding

 

Als u akkoord gaat met het besluit van de gemeente dan stuurt u het gespreksverslag en voorstel ondertekend terug. Binnen 2 weken ontvangt u het indicatiebesluit van uw gemeente. Hierin staat of u recht heeft op een scootmobiel, of u een pgb-vergoeding krijgt, en hoe hoog deze vergoeding is.

  •  Wordt uw aanvraag afgewezen? Dan bekijkt uw cliëntondersteuner samen met u of het zinvol is om bezwaar te maken.
  • Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan helpt uw cliëntondersteuner u bij het verzilveren en verantwoorden van het pgb voor uw scootmobiel.

 

Stap 6

Uw PGB is toegekend, hoe nu verder?

Uw wachten is beloond. Binnenkort gaat u zelfstandig op pad met uw eigen scootmobiel. Hoe heerlijk is dat? Zelf boodschappen doen, vrienden bezoeken, of een ritje maken in de natuur.

  • We maken een telefonische afspraak met u voor het afleveren van uw scootmobiel bij u thuis.
  • Rijden met een scootmobiel kan even wennen zijn. Daarom nemen wij bij de aflevering de tijd om met u te oefenen.
  • Wilt u graag een speciale scootmobieltraining volgen? Neem dan contact op met uw ergotherapeut. Wij kunnen dit contact ook voor u regelen.
scootmobiel training en uitleg


Scootmobieltraining

Wilt u goed en veilig leren rijden met een scootmobiel? Een ergotherapeut kan u hierbij begeleiden. De ergotherapeut komt bij u thuis, zodat u in uw eigen omgeving veilig kunt leren rijden. In 2024 heeft u vanuit de basisverzekering recht op 10 uur ergotherapie. U kunt ook een speciale scootmobieltraining volgen. Veilig Verkeer Nederland organiseert dergelijke trainingen in samenwerking met gemeenten.

 

Eigen bijdrage

Voor een scootmobiel via de WMO betaalt u een eigen bijdrage. Vanaf 1 januari 2024 is dat maximaal €20,60 per maand. De eigen bijdrage is niet afhankelijk van uw inkomen of uw vermogen. En… betaalt u al een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp? Dan betaalt u voor uw pgb-scootmobiel niets extra’s! Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage. Hiervoor ontvangt u elke maand een factuur. Dit betekent dus dat u 12 keer per jaar een eigen bijdrage moet betalen.

Graag persoonlijk contact bij PGB of aanschaf van scootmobiel?

Neem vrijblijvend en gratis contact met ons op voor alle mogelijkheden. Bel 0800 - 1918 of bezoek onze winkels bij u in de buurt.